Wie zijn wij & Nieuws

Olijfolie die niet domineert, doch ondersteunt en begeleidt

Sinds 1853 werkt de Spaanse familie Valderrama met veel toewijding aan de plantage en cultivering van olijfbomen om een zo hoog mogelijke kwaliteit te bereiken met haar Extra Virgin. De grootvader van José Valderrama bouwde in 1920 de eerste olijfoliefabriek op het landgoed van de familie in Montilla (30km.noordoostelijk van Cordoba). Als elfde in het gezin Valderrama kwam José Ignácio Millán Valderrama niet in aanmerking voor opvolging van het familiebedrijf Valderrama Olijfolie. José was vervolgens 31 jaar werkzaam in de ICT wereld, startte in 1985 met 5 werknemers een Spaans vestiging op voor een Duitse Multinational : Software AG uit Darmstadt. Op het moment van zijn vertrek, in het voorjaar 2000, waren er meer dan 1000 mensen bij deze Spaanse vestiging werkzaam. Valderrama kreeg een groot aantal opties mee, die hij gelukkigerwijs onmiddellijk verzilverde.

sr Valderrama eigenaar Valderrama Olijfolie

Dit had tot gevolg dat Valderrama na zijn afscheid van Software AG, op zijn zestigste, besloot terug te keren naar zijn “roots”, om al zijn aandacht aan zijn droom te besteden : Het produceren van de beste Extra Virgin Olijfolie, door gebruik te maken van de meest geavanceerde technologieën en met de inzet van zijn eigen ideeën op het gebied van innovatie en management, die hem zulke goede resultaten hadden verschaft in de ICT wereld. Om dit doel te bereiken, breidde José het landgoed uit in Montilla, dat hij van zijn grootouders had geërfd. Tegelijkertijd verwierf hij zich een tweede olijfolie hacienda, in Pueblanueva bij Toledo, een uur rijden ten zuiden van Madrid.

In relatief zeer korte tijd heeft hij beide bedrijven volledig gemoderniseerd. (het landgoed beslaat 273 Ha. met 75.000 olijfbomen) Hoogspanningsmasten werden aangelegd, totale irrigatie, waaronder de aanleg van gigantische waterspaarbekkens werd verwezenlijkt, nieuwe oogstmachines ontwikkeld en aangekocht. Samen met een werktuigbouwkundige ontwikkelde hij een radicaal andere, innovatieve wijze van produceren, dat resulteerde in de creatie van revolutionaire produktiefaciliteiten. Een totaal investering van meer dan € 8 miljoen.

Hij promoot zijn bedrijf dan ook terecht met de slogan : “Tradition & Technology”… een combinatie van een eeuwenlange familie ervaring en nieuwe technologische toepassingen.

José Valderrama was zich bewust, dat deze nieuwe methode van produceren een verbeterde kwaliteit zou bewerkstelligen. Maar dat deze innovatieve methode, zoals later bleek, een zo hoog in de markt gepositioneerde olijfolie zou opleveren, kwam ook voor Valderrama als een complete verrassing. In november 2002 werd voor de eerste keer geoogst en geproduceerd volgens de nieuwe methode.




Hap&Tap - Kijkje in de keuken - Topchef Joris Peters▼

Bekijk de pdf - Master Chef, Topchef Academie, Over de Kook en 24Kitchen: aan televisieprogramma’s voor kookliefhebbers geen gebrek. Koken op niveau is ongekend populair. Dat blijkt ook uit de tienduizenden bezoekers van de online kookacademie Recepten van Topchefs. Dit online platform, waar de culinaire top van Nederland, in duidelijke video’s hun geheimen prijs geeft, was oorspronkelijk bedoeld voor de hobbykok, maar blijkt nu ook veel professionele chefs te inspireren!




Audi Magazine met topchef René Brienen ▼

Audi Magazine ging met topkok René Brienen naar de oorsprong van het Spaanse goud, waarmee hij zo graag werkt: de single estate olijfoliën van Valderrama uit de buurt van Toledo. In zijn modern geleide olijfoliehacienda combineert game-changer Jose Ignacio heritage met hightec.
Bekijk de pdf - Bekijk de pagina




Uitzending Business Class met Richard van Oostenbrugge ▼

Executive Chef Richard van Oostenbrugge van Hotel de L’Europe ** ( Amsterdam ) kookt met gerookte Arbequina olijfolie van Valderrama in het programma Business Class. Bekijk dit gedeelte. Bekijk de gehele uitzending.




Een mijlpaal voor Valderrma tijdens de beurs Nationale Food Week ▼

Een mijlpaal voor Valderrama - Op zondag 23 maart 2003 deed Valderrama tijdens de beurs NATIONALE FOOD WEEK in de Jaarbeurs te Utrecht haar intrede op de Nederlandse en Belgische markt. De beurs opende om 11.00 uur en om 11.15 uur mocht José Valderrama als ‘nieuweling’ meteen de Innovatie Award 2003 in ontvangst nemen. Zie persbericht




Kookfestijn t.g.v. miljoenste bezoeker Recepten van Topchefs ▼

Videoregistratie van het fantastische kookfestijn t.g.v. miljoenste bezoeker op de site “ReceptenvanTopchefs




Nederlands toppers Recepten van Topchefs - Passion HI ▼

Passion HI – In het prachtige Inspirience Centre van Miele ging de nieuwe editie van Recepten van Topchefs meteen goed van start. De founding partners Alfred Verhagen en Fred ten Kroode van Valderrama zijn erg blij met de huidige ontwikkelingen: De samenwerking met Miele is een stapje verder in de ontwikkeling van Recepten voor Topchefs. Met hun bereik in de particuliere markt gaat er een nog veel grotere deur open. Lees meer…




De essentie van deze compositie is de saus! ▼

Hij wordt als een mayonaise bereid en heeft vele smaaklagen en dat terwijl het uit maar drie ingrediënten bestaat. De hele compositie is geïnspireerd op een klassieker van Alain Passard. Bekijk het gehele recept




'Miljoenste bezoeker' in stijl - ENTREE Magazine ▼

Onder leiding van Executive Chef Jeroen Robberegt en de coaches Cees Helder, Roger Rassin en Paul Fagel, bij elkaar opgeteld goed voor maar liefst 7 Michelin sterren, kookten de 64 aanwezige gasten. Gerechten, die uiteraard voor een ieder toegankelijk zijn op de site van RVTC. Lees meer…




PERSBERICHT - Valderrama introduceert biologische olijfolie ▼

Valderrama introduceert biologische olijfolie. Naar verwachting zal de biologische olijfolie vanaf begin april in de speciaalzaken te koop zijn. Lees meer…




Valderrama in het programma Master Chef van SBS6 ▼

Valderrama in het programma Master Chef van SBS6

Ook word in het nieuwe seizoen gekookt met de variëteiten van Valderrama Olijfolie. Wij Valderrama zijn heel trots. Lees meer…




Vijf variëteiten olijfolie van Valderrama Olijfolie uit Librije’s winkel ▼

Vijf variëteiten olijfolie van Valderrama Olijfolie uit Librije’s winkel ‘Olive oil by Jonnie Boer’. Ocal, Hojiblanca, Arbequina, Cornicabra en de Picudo olijfolie van Valderrama. Bekijk onze advertentie.




Valderrama Olijfolie in het Borrelpakket van Librije's winkel ▼

Dit heerlijke borrelpakket bestaat uit een fles Valderrama Arbequina olijfolie, twee ambachtelijke, droge worsten van Slagerij van Broekhuizen uit Dalfsen, een blikje Za'atar, king-size pinda's Ras el Hanout, sardientjes in Extra Virgin Olive Oil van Jose Gourmet, Jonnie & Oos cornichons én de Aardbeien-Zwarte Peper confiture. Deze confiture combineert erg lekker met kaas en paté. Het borrelpakket is uiteraard mooi verpakt in een zwarte Librije-doos.




PERSBERICHT - Een ‘gerookte’ versie Arbequina ▼

Valderrama was destijds trendsetter in ‘olijfolieland’, door als eerste producent de olijfolie te centrifugeren in plaats van op de ‘eeuwenoude’ wijze te blijven persen. Ook nu weer geeft Valderrama de richting aan, door als eerste een ‘gerookte’ versie van zijn Arbequina op de markt te introduceren. De Smoked Arbequina wordt in een rookkast ‘koudgerookt’ op een mengsel van hooi, eikenhoutkrullen en diverse kruiden. Lees meer>>